بازار تهران شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11:00 به مدت 55 دقیقه

رادیو تهران

بازار تهران

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف كنندگان: درج قیمت تولیدكننده بر روی كالاها؛ مانعی برای تخفیف‌های تقلبی است

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان گفت: مهمترین هدف اجرایی شدن درج قیمت تولیدكننده بر روی كالاها، مقابله با تبانی و تخفیف‌های غیرواقعی است.

1400/10/22
|
15:03
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، امیر انصافی رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان در گفتگو با بازار تهران رادیو تهران درباره اهداف اجرایی شدن دستورالعمل درج قیمت تولیدكننده بر روی كالا‌ها، گفت: بر اساس بند 23سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار تاكید دارد و همچنین در قانون حمایت از مصرف‌كنندگان نیز تاكید شده است كه مصرف‌كنندگان باید اطلاعات شفافی درباره خرید كالای مورد نظر خود داشته باشند به همین دلیل این دستورالعمل طراحی‌ و چند فاز آن اجرایی شده است و در ادامه نیز تعداد كالاهای بیشتری به این طرح افزوده می‌شود.

وی افزود: تا امروز تولیدكننده قیمت مصرف‌كننده را بر روی كالاها درج می‌كرد و برای حلقه‌های بعدی در زنجیره توزیع تصمیم‌گیری می‌كرد تا كالا به دست مصرف‌كننده برسد. به اعتقاد طراحان این دستورالعمل، تولیدكننده باید بر اساس ضوابطی كه سازمان حمایت از تولیدكننده و مصرف‌كننده اعلام می‌كند قیمت تمام شده خود را باید بر روی كالا درج كند و ازاین‌پس طبق نظارتی كه نهادهای نظارتی بر زنجیره توزیع دارند كالا عرضه می‌شود.

انصافی در پاسخ به این پرسش كه تاكنون نظارت بر یك تولیدكننده بود اما هم‌اكنون طبق این دستورالعمل باید به زنجیره عرضه كه چندین نفر هستند نظارت شود، آیا این روند كار را دشوار نمی‌كند؟ گفت: پیش از این مصوبه، تولیدكننده قیمت غیرواقعی را روی كالا درج می‌كرد چون حلقه توزیع از تولیدكننده توقع درج این قیمت را داشت قصد داریم با این روش تخلّف تولیدكنندگان را كنترل كنیم.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش كه چرا به‌جای اجرای این دستورالعمل بر شیوه قیمت‌گذاری تولیدكننده نظارت نمی‌شود؟ اظهار داشت: زیرا در بحث نظارت بر تولیدكننده مسائل تخصصی‌تری همچون حاشیه سود مطرح می‌شد در این شرایط بر قیمت تولیدكننده نظارت می‌شود. به‌عنوان نماینده مصرف‌كنندگان فكر می‌كنیم اگر این دستورالعمل اجرا شود و قیمت مصرف‌كننده از دست تولیدكننده خارج شود فاز رقابتی در بازار ایجاد خواهد شد.

وی افزود: تولیدكنندگان نمی‌توانند در درج قیمت تولیدكننده تخلف كنند اگر قیمت بیشتری بر روی كالا درج كنند تا بخواهند حاشیه سود را به حلقه بعدی خود یعنی توزیع‌كننده بدهد متضرر می‌شوند. به‌طور مثال اگر 5 هزار تومان بیشتر روی كالا درج كنند كه این مبلغ را پس‌ازآن به حلقه بعدی یعنی توزیع‌كننده بدهند یا به‌عنوان تخفیف كالا در نظر بگیرند متضرر می‌شوند زیرا باید مالیات مبلغ درج‌شده را پرداخت كند. مهمترین اثر درج قیمت تولیدكننده بر روی كالا، مقابله با تبانی و تخفیف‌های غیرواقعی است.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه‌های اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
بازار تهران