رئیس سازمان هواپیمایی كشوری گفت: اولین هواپیمای مسافربری تولید داخل با زمانبندی دقیقی كه فرآیند آن آغاز شده پس از گذراندن تمامی استانداردهای لازم و اطمینان قلبی ما وارد چرخه صنعت هوایی كشور خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، محمد محمدیبخش معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی كشوری در گفت و گو با برنامه سعادت اباد 11 مردادماه با اشاره به اینكه در سنوات گذشته ، طی برنامه های پنجم و ششم قانون متنوع سازی و آزادسازی بلیط هواپیما اجرایی و پس از آن هم به صورت قانونی ابلاغ شدگفت : از سال 94 به بعد قیمت بلیط مطابق با عرضه و تقاضا ارائه شد. مولفه های نرخ گذاری سلیقه ای نیستند و به عواملی همچون قیمت سوخت و خدمات قطعات هواپیما، دستمزد كاركنان و بیمه بستگی دارد.
سازمان هواپیمای كشوری ، ضامن اجرای ایمنی پروازها است
وی با تاكید بر اینكه سازمان هواپیمای كشوری به عنوان نهادی حاكمیتی بر این موارد نظارت دارد چون ضامن اجرای ایمنی پروازها است و به مواردی همچون آموزش، ایمنی قطعات مصرفی و حقوق و دستمزد توجه ویژه دارد. با توجه به تمامی این مولفه ها و مدل های حكمرانی در این حوزه در سال 94 بحث متنوع سازی و سپس بحث آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مطرح شد. به دلیل شیوع كرونا در سال های اخیر صنعت هوایی در دنیا با ركود مواجه شد و كشور ما هم به دلایل مختلف آسیب بیشتری را متحمل شدیم.
ایران؛ تنها كشوری است كه كاهش ظرفیت مسافر را در دوره كرونا اجرا كرد
محمدی بخش با بیان اینكه در آغاز كار دولت سیزدهم با انجمن هواپیمایی جلساتی برگزاركردیم گفت : از آنها درخواست كردیم تا از نرخ گذاری هماهنگ شده فراتر نرویم. در اول آذر سال 1400 قیمت بلیتهای مسیرهای داخلی در سایتهای هواپیمایی كشوری و انجمن هواپیمایی اعلام شد.
رئیس سازمان هواپیمایی كشوری در پاسخ به اینكه چرا پس از شیوع كرونا و افزایش قیمت بلیت ها به دلیل كاهش 60 درصدی ظرفیت مسافرگیری هواپیماها دوباره قیمت به روال قبلی بازنگشت؟ گفت: تنها كشوری كه این كاهش ظرفیت مسافر را در دوره كرونا اجرا كرد ما بودیم كه ضربه مهلكی هم به صنعت هوایی كشورمان وارد كرد.كل دنیا كه استانداردهای لازم را دارند بحث كاهش ظرفیت 60 درصدی را نه مطرح و نه اجرا كردند.
افزایش قیمت بلیت هواپیماها به قبل از مصوبه كرونا باز میگردد
وی تاكید كرد:ضمن اینكه بلیت هواپیما برای دو سال افزایش نیافته بود و افزایش بلیت هواپیماها ربطی به كاهش ظرفیت 60 درصدی مسافرگیری نداشت بلكه این افزایش قیمت در تابستان سال قبل از این مصوبه اتفاق افتاده بود. ضمن اینكه در برخی شرایط عادی هم 100 درصد ظرفیت هواپیماها تكمیل نمی شود به طور مثال برخی موارد تا 70 درصد ظرفیت تكمیل میشود. صرف نظر از این ظرفیت خالی، انجمن و مجموعه سازمان از تاریخ اول آذر سال 1400 نرخ بلیت هواپیماها به طور متوسط 15 درصد كاهش داده شد.
در سال جاری، قیمت بلیت هواپیما افزایش نیافته است
معاون وزیر راه تاكید كرد: با آغاز سال جاری، علیرغم افزایش دستمزدها، حذف هزینههای دلاری، افزایش هزینههای ترخیص در گمرگ و افزایش نرخ جهانی قطعات هواپیما در دنیا هنوز قیمت بلیط هواپیما در كشور افزایش نداشته است.
وی در پاسخ به اینكه چرا قیمت اینترنتی بلیت هواپیما گرانتر از نرخ بلیط پای پرواز است؟ گفت :این كار تخلف نیست. الزاما در این حوزه فقط شركت ها مقصر نیستند بلكه چرخ تامین و تولید اشكال دارد كه در حال مرتفع كردن آن هستیم. سقف قیمت بلیت هواپیما در سامانه اعلام شده است.
توان ناوگان هوایی فعلی ، پاسخگوی هموطنان نیست
محمدی بخش با بیان اینكه درخواست برای سفرهای هوایی به دلایل مختلف افزایش داشته است گفت: حدود 68 فرودگاه كشور فعال است اما به هیچ وجه با ناوگان فعلی نمیتوانیم پاسخگوی هموطنان باشیم. باید برای این موضوع فكری جدی كرد. بخش كارشناسی قیمت با نظارت سازمان هواپیمایی كشوری به طور كامل نظارت می شود اما قیمت تمام شده هر صندلی با تمامی مولفه ها در روزهای آینده در سایت هواپیمایی كشوری قرار خواهد گرفت.
فروش دلاری بلیت هواپیما تخلف است و با متخلفان برخورد جدی میشود
وی درباره فروش دلاری بلیت هواپیما به گردشگران خارجی گفت: این از موضوعاتی است كه صنعت هوایی در آن بسیار مظلوم واقع شده است اما برخی كه تریبون دارند از این حوزه نفع زیادی می برند. گردشگران خارجی كه از مبادی خارج از كشور تهیه می كنند نرخ بلیت را كه معمولا دوسویه است را به صورت دلاری و تعرفههای خارج از كشور پرداخت می كنند.ما چیزی به نام فروش دلاری بلیت هواپیما در مبادی ورودی نداریم. با افراد و آژانسهایی كه این كار را كرده اند، برخورد كرده ایم. بیشترین تخلف در این حوزه مربوط به فروش بلیط و آژانس است. زائر عراقی بلیت را 100 دلار در عراق می خرد. آژانس ایرانی این پول را از وی می گیرد و مسافر عراقی را با پرواز داخلی منتقل میكند و پولی را در جیب خود می گذارد. باید با این تخلفات برخورد و بررسی شود.امروز فروش دلاری نداریم و قصد هم نداریم این كار را انجام دهیم. فروش دلاری تخلف است و با متخلفان برخورد جدی شده و به دستگاه های قضایی معرفی می شوند.
اگر سازمان هواپیمایی 100 درصد از ایمنی پرواز مطمئن نباشد اجازه پرواز به هیچ هواپیمایی نخواهد داد
رئیس سازمان هواپیمایی كشوری در پاسخ به اینكه در روزهای اخیر با افزایش حوادث در این حوزه روبرو بوده ایم. آیا قطعات هواپیما ها نقص دارد؟ و آیا ما باید اطمینان داشته باشیم كه سوار هواپیما شویم؟ گفت: ما اگر 100 درصد از ایمنی پرواز مطمئن نشویم اجازه پرواز به هیچ هواپیمایی نخواهیم داد و هیچ اغماضی هم نداریم و تمامی شركت ها هم موظف به اجرای آن هستند. در نهایت به خاطر ایمنی پرواز را انجام نمیدهیم.
بخشی از تاخیر پرواز روزهای اخیر؛ سختگیریهای فنی است
وی با بیان اینكه هر 6 ماه یكبار آموزشهایی برای نیروها در قالب آموزشهای شبیه سازی شده برای نیروها در مواجهه با موارد اضطراری برگزار میشود گفت: در همه دنیا نقص فنی وجود دارد. در حوزه هوایی سامانه ای ثبت شده و تمامی رویدادها و حوادث در لحظه ثبت و در سایت سازمان هواپیمایی كشوری بارگذاری میشود. بخشی از تاخیرهای هواپیماها به دلیل سخت گیریهایی است كه از نظر فنی انجام میشود.در صورت وجود نقص فنی و هوای بد و شرایطی كه پیش میآید به هواپیما اجازه پرواز نخواهیم داد.
امروز سختترین و بی رحمانه ترین تحریم ها برای صنعت هوایی كشورمان اعمال میشود
رئیس سازمان هواپیمایی كشوری تاكید كرد: امروز سختترین و بی رحمانه ترین تحریم ها برای صنعت هوایی كشورمان وجود دارد. در حوزه بخش غیرنظامی و ترابری و حتی اورژانس هوایی تحریمهای یك جانبه، سختگیرانه و ظالمانه ای علیه كشور و مردم ما اعمال میشود. ولی به لطف خدا شرایطی فراهم كرده ایم تا آنها نتوانند در حوزه هوایی ما را زمینگیر كنند.
اولین هواپیمای مسافربری تولید داخل، سال آینده وارد صنعت هوایی میشود
وی درباره ساخت هواپیمای مسافربری ساخت كشورمان گفت: ما كارخانه هواپیما سازی داریم. در شرایطی كه دنیا با این روش با ما مقابله می كند باید وارد چرخه كشورهایی كه سازنده هواپیما شدند شویم و این امراجتناب ناپذیر است. كنسرسیومی از سه وزارتخانه صمت،دفاع وراه و شهرسازی تشكیل و مفاد آن توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است. بر این اساس پلتفرم جدیدی در كارخانه هواپیماسازی ایجاد شده و راهداری آن در حال انجام است و این هواپیمای تولید داخل با زمانبندی دقیقی كه فرآیند آن آغاز شده پس از گذراندن تمامی استانداردهای لازم و اطمینان قلبی ما وارد چرخه صنعت هوایی كشور خواهد شد . به نظر می رسد سال آینده اولین پلتفرم ما وارد چرخه صنعت هوایی كشور شود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا می توانند از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید. در محدوده استان تهران از طریق موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز و ای.ام ردیف 1332 كیلوهرتز شنونده ما باشید.
همچنین شنوندگان از سرتاسر كشور هم می توانند شبكه رادیویی تهران را از طریق گیرنده های دیجیتال(ست تاپ باكس) دریافت كنند.